Lansingerland

Floralia 50 jaar

Groei & Bloei Floralia schoolplantjeswedstrijd 2024

Afbeelding met borduursel, plant Beschrijving automatisch gegenereerd met lage betrouwbaarheidDe Floralia schoolplantjeswedstrijd wordt dit jaar voor de 50e keer door onze afdeling georganiseerd. Kinderen van groep 6 van de basisschool maken kennis hoe je te werk moet gaan bij het opkweken van een plantje.  Eind maart kregen de kinderen een stekje van een geranium (pelargonium) en uitleg hoe dat plantje op te kweken tot een mooie plant. Op die manier wordt geprobeerd kinderen respect voor de natuur en voor planten bij te brengen. Tegelijkertijd wordt interesse voor de tuinbouw aangewakkerd en wordt “een zaadje geplant voor een levenslange hobby”.  Vorig jaar was er een record aantal deelnemers (856), in 2024 slaan sommige scholen een jaartje over. Dit jaar nemen 760 kinderen deel aan de wedstrijd.

Vanaf half juni worden de planten op school gejureerd en krijgen de winnaars een uitnodiging voor de prijsuitreiking door burgemeester Pieter van de Stadt in het gemeentehuis. Per klas zijn er drie prijswinnaars. Alle kinderen brengen hun prijswinnende plant mee. Marty en Chris van der Ende van Perkplantenkwekerij Van der Ende, die al vele jaren lang de plantjes voor een zacht prijsje aanleveren krijgen de moeilijke taak om als vakjury de drie allermooiste exemplaren uit te zoeken. Die kinderen krijgen naast hun certificaat en bekertje nog een extra prijs en ze gaan met de burgemeester op de foto voor De Heraut, de lokale krant.

Floralia is in al die jaren een echte lokale traditie geworden. Veel ouders en soms ook grootouders hebben in hun kinderjaren deelgenomen aan Floralia. Lansingerland vervult internationaal een belangrijke rol op tuinbouwgebied, met name de glastuinbouw.  Bedrijven worden regelmatig door buitenlandse gasten van over de hele wereld bezocht. Van China tot Amerika is men geïnteresseerd in onze manier van tuinbouw bedrijven. Ook op wetenschappelijk gebied vervullen bedrijven en organisaties een toonaangevende rol in deze sector. Floralia plant een zaadje om kinderen te interesseren voor deze sector.

We bedanken de bedrijven, de gemeente en vooral ook de vrijwilligers die deze mooie traditie in stand houden.